Sahabat Ratu

Monday, October 12, 2009

:: Explorasi Gua Tempurung ::

salam...waa,agak lama tak menulis di blog ni..beberapa minggu lepas raya ni asgment cik agak bertimbun jugak la ye.jadi boleh dikatakan agak sedikit busy la..huhu..tapi sesibuk mane pun kita jangan kita terlupa untuk mengingatiNya ya!...kat sini cik nak cerita pengalaman cik ke Gua Tempurung pada jumaat dan sabtu yang lepas..dibawah anjuran kelab kembara Uthm, cik dan beberapa kengkawan cik menjoinkan diri ikut xpdc ke Gua Tempurung yang terletak di Gopeng,Perak..First time masuk ke gua memang seronok..Kalau dilihat dari sudut luaran gunung tu kite takkan tau pun ada gua kat dalamnya..kat dalam gua tu ada beberapa check point yang kita boleh lihat banyak hasil-hasil ukiran batu khazanah alam semulajadi..antaranya yang dapat cik lihat adalah batu berbentuk 'kaki', 'monyet bawa kereta', kucing, anak lembu, harimau, bentuk osama laden pun ada..huhu..

gua tempurung

nampak tak 'sebelah kaki'..??..huhu agak2 ape korang nampak?..hehe

perjalanan ke dalam perut gua tempurung tu memang menguji ketahanan fizikal..mula2 masuk disediakan tangga dan jejantas bagi memudahkan pengunjung..tetapi bila da lebih 600 anak tangga kalau tak silap cik la, perjalanan da semakin sukar.masa 2 kalau xsilap da hampir 1000kaki ketinggian..ada sekali 2 kami kene menggelongsor atas batu, tinggi dan cerun, hampir 100m untuk turun ke bawah.untuk keselamatan semua, siswa kene turun dulu untuk tolong tahan siswi turun ke bawah..takut tapi itulah pengalaman..huhu..tak semua jalan didalam gua 2 kene berdiri, ada juga yang terpakse merangkak dan berjalan macam askar..huhu..ruang agak sempit dan agak sukar untuk yang berbdn agak besar...

suasana didalam gua yang gelap...

Dalam perut gua tu juga sebenarnye ada aliran air sungai dibawahnya..menurut ranger yang guide kami tu, lebih pkl 4ptg xboleh keluar ikut laluan anak sungai 2 kerana air pasang..bahaya..jadi kena lalu atas(jejantas)..kami pula masa 2 datang ikut laluan atas (tangga dan jejantas) dan balik, pusing balik tp ikut laluan anak sungai tu..cetek je,paling dalam paras lutut..tapi bila air pasang paras air jadi sangat tinggi..alhamdulillah, pengembaraan kami dalam gua tempurung berjalan dengan lancar..walaupun ada yg sakit dlm xpdc 2 tetapi semua berjaya keluar dari gua tersebut.."ape yg penting..kerjasama.."..huhu...tengs kepada kelab kembara UTHM diatas anjuran program yang best ni.. d[^_^]b


laluan keluar ikut anak sungai..

berjaya menemui jalan keluar..huhu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...